Als volwassenen vergeten we dat er in onze dagelijkse race tegen de klok, een kind met te zware koffer met ons meereist. Het kind dat onze emoties en noden symboliseert waar niemand nog plaats voor maakt, inclusief wijzelf niet. Het kind met de te zware koffer dat we willen verstoppen achter onze “flinke houding”, uit angst dat men het “zwak” zal vinden. De ene veroordeeld dit kind, de ander schaamt zich er voor. Maar wie oh wie begrijpt het? Wie oh wie geeft het een stem?
Dagelijks op de sneltrein, van kinds af mee in de stroom van alledag. Later als volwassene gaat de race verder, de race tegen een vijand waar we nooit van zullen winnen, ‘TIJD’. Onze eigentijdse Gargamel en wij de smurfen die door hem in chaos leven. Waar de smurfen nog een sterke groepsgeest hadden lopen wij als kippen zonder kop, verstrikt in een web van chaos allemaal naar een eenzaam eiland. Om ons daar dan alleen te voelen….
Verwachtingen thuis, op school, tussen vrienden en op ons werk, afwijken kan en mag niet, niet van onszelf, niet van onze omgeving. We moeten ons foutloos voordoen en onze zware koffer verstoppen achter ons sterk geoefend lachje “alles ok”. . We staan allemaal snel klaar met commentaar als het niet gaat zoals we willen. Maar wie stelt nog de vraag: waarom?
Zou dit kind echt de trein willen nemen? Waarom heeft het een beertje bij? Is dat geen troostmiddel? Waarom moet het getroost worden? Is er niemand buiten het beertje die wil luisteren? Of is het beertje het enige dat je nog durft te vertrouwen? Wat zou het kind doen als we het nu zouden vragen waar het echt zin in heeft?
Er komen dagen dat je zal verouderen, dat je misschien ziek zal worden, dat je de imperfecties niet langer zal kunnen verstoppen. Er komt een tijd dat het ”flink zijn” moeilijker en moeilijker gaat worden. Misschien gaat tijd dan te snel om het kind te laten uitspreken…Misschien gaan we dan dood met spijt in ons hart voor al die dingen die we het niet gegund hebben. .. wie oh wie geeft het een stem?
**Ken Heylen**
Geen opmerkingen:
Een reactie posten